Lokale indsatser

Bliv fit med naturen

Byggeforeningen af 1933 i Holbæk vil tilbyde foreningens medlemmer at dyrke fitness i naturen. Det er godt for den fysiske sundhed, men det kan også modvirke stress, angst og depression. Byggeforeningens fitnesstiltag er en af de første lokale indsatser, der får støtte fra Velliv Foreningens almennyttige fokus på bedre mental sundhed.

Byggeforeningen af 1933/KFUM’s Sociale Arbejdes væresteder

”Vi har beboere med psykiske og mentale udfordringer, og andre, der er i risiko for at få det. Fysisk aktivitet kan også være godt for den mentale sundhed, og derfor vil vi i samarbejde med Nature Fitness DK teste en model for holdtræning i naturen, som kan hjælpe dem i gang og forhåbentlig få dem til at blive ved med at være aktive,” fortæller Knud Nielsen, der er organisationsbestyrelsesformand i Byggeforeningen af 1933. Velliv Foreningen har bevilget støtte til, at Byggeforeningen kan etablere et udendørs fitnesstilbud for beboerne.

Problem

Mange af beboerne i de 20 afdelinger af Byggeforeningen af 1933 dyrker ikke motion. De mangler ressourcer, tid og overskud i hverdagen, hvilket ikke kun påvirker deres fysiske tilstand, men også den mentale sundhed. Byggeforeningen vil derfor tilbyde fitnesstræning i naturen rettet mod alle, der har tilknytning til foreningen.

Målgruppe

Målgruppen er beboerne i byggeforeningen samt personer, der har relationer til foreningen og kan gavne af tilbuddet. Blandt beboerne er der en del enlige forsørgere, ressourcesvage ældre, unge og en del med psykiske udfordringer.

Vision

Målet for det første testforløb er, at 90 deltagere har prøvet at træne udendørs i naturen, og et af succéskriterierne er, at mindst 70 procent af deltagerne fortsætter med at være aktive. Blandt de andre kriterier for et velgennemført forløb er, at 80 procent føler mere psykisk overskud, er mere livsglade og føler sig mindre påvirket af symptomer på stress.